Nov 24, 2010

ikan pon ada yang halal ngan haram????

giler la bosan... ingt ari ni dah beh balik kolej...tp tiket plak xde(padahal x g cari pon) so diam x diam dah sebulan ak melepak kat umah.. asyik dok bangun tido makan pas tu tgk tb jer... pas tu tido balik... tuh la rutin harian ak dok kat umah... tp bkn y ni ak nk kong ngan korg... korg pernah dgr ker ikan halal ngan haram???
ak mule pon x brapa pasti sgt bnda ni tp... korg bca la sndri....



Seorang rakan memberitahu bahawa ikan keli ada 2 jenis bagi menandakan yang halal dan yang haram. Pada mulanya aku sendiri tak percaya. Mana boleh ada keli halal atau haram (masa tu belum ada Logo Halal JAKIM lagi).


Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal



Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam) 

· Kepala berbentuk 'V' 
· Bentuk badan mirip torpedo 
· Badan berwarna hitam berkilat 
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak 
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning 
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak




Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin) 

· Kepala berbentuk 'U' 
· Bentuk badan tirus 
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat 
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu 
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan 
· Digoreng tidak meletup 



Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar. 




Salam Ukhuwah..~

PS : pas ni kena tgk2 la lu laku nk bli ikan keli ni...
dah la ikan ni feberet aku....
Selepas aku baca cerita in baru ak paham kenapa ikan boleh aa yang haram dan halal... 

2 comments:

hakeem kira said...

ooh . aku dah paham kenapa orang cina putih melepak . hehe

faiz adena said...

ikan dia kat bwh putih melepak...
kat blakang hitam...
org??
haaha...